Brev:
Søvn og mad - endnu en gang :-)
2. oktober 2014
Alder:
7 mdr.
Søvn og mad - endnu en gang :-)
Kære Helen
Tak for dit svar vedr. reduktion af flasker. Det er gået rigtig fint med at fjerne de 2(3) flasker :-) Frederik har desværre haft en maveinfektion, og derudover virkede det som om, han var 'gået kold' på skemaden. Så vi tog et par dage kun med MME og majsgrød samt gulerods/kartoffelmos, og herefter virker det som om, hans appetit på skemad er kommet tilbage - dejligt :-)
Men (for der er selvfølgelig et men :-)) der er stadig et par ting omkring mad og søvn, som jeg gerne vil høre dine tanker om. Frederik er nu knap 8 mdr.:
1) Morgenmad: Frederik tilbydes morgenmad ca. en halv time, efter at han er vågnet. Hans appetit på dette tidspunkt virker ikke særlig stor, hvilket undrer mig lidt. Det går nogenlunde med øllebrød med frugtmos, hvor han spiser max en dl., men havregrød vil han ikke have mere end max 10 skefulde af. Er der noget, jeg kan gøre anderledes ift. morgenmaden?
2) Rugbrød og 'klumpet' mad: Jeg har forsøgt at introducere små rugbrøds(bondebrøds) hapsere med pålæg. Det er bestemt ikke noget for Frederik! Der samme gælder, hvis maden er alt for 'klumpet'. Skal jeg bare blive ved med at prøve, eller holde en pause og så forsøge igen på et senere tidspunkt?
3) Flaske om natten: Frederik er begyndt konsekvent at vågne omkring kl. 03. Han har fået mad omkring kl. 22/22:30, så det er jo ikke så mange timer, der går imellem. Hvis han får en flaske her, sover han som regel videre til 6:30/7. Jeg har forsøgt at tilbyde vand i stedet, men så vågner han så igen omkring kl. 5, hvor han får flaske, og måske sover videre. Lige nu er det ok, at jeg skal op kl 3 og give mad, men jeg skal jo starte arbejde på et tidspunkt, og der kunne jeg jo godt tænke mig, at han sov lidt længere end til kl. 03. Er der noget, jeg kan ændre på ift. mad og dags- og nattesøvn i den forbindelse?
4) Svøb: Som du ved, bliver Frederik fortsat svøbt. Jeg vil gerne i gang med at 'lære' ham at sove uden, men ved ærlig talt ikke, hvordan jeg skal gøre det. Jeg har prøvet med en drømmepose og med at pakke ham godt ind i dynen, men det er fortsat svøbet, der hjælper ham til at sove bedst - eller i hvertfald til at falde i søvn, for jeg synes, at det virker som om, at han bliver tiltagende generet af svøbet, når han sover sine lure om dagen. Om natten virker det ikke som et problem (kun hvis han skal lave afføring).
Vores nuværende rytme ser sådan ud:
Ca. 03: Frederik vågner, får flaske (ca. 250 ml), og sover som oftest videre uden problemer
Ca. 06:45: Frederik vågner
Ca. 07:15: Frugt og kiks i hånden, øllebrød (max. 1 dl.), vand af tudekop
Ca. 09:15: Frugt i hånden, frugtmos, vand af tudekop
Ca. 9:30: Formiddagslur, sover i gennemsnit halvanden time
Ca. 11:30: Agurk og peberfrugt i hånden, grøntsagsmos med kød eller fisk, gerne smørsauce :-), vand af tudekop
Ca. 13:30: Flaske (ca. 250 ml), og puttes til middagslur, sover i gennemsnit halvanden time
Ca. 15:30: Grød med frugtmos, vand af tudekop
Ca. 17: Tilbydes frugtmos, hvis han virker sulten
Ca. 17:30: Forsøger med powernap, hvis han ikke har sovet længe til middag
Ca. 18: Aftensmad: Grøntsagsmos med kød eller fisk, lidt pasta i små stykker eller ris, vand af kop
Ca. 19:15: Flaske (ca. 200 ml) og puttes
Ca. 22:15: Flaske (ca. 200 ml.)
Ser frem til at høre fra dig
PS: Jeg har også sendt nogle spørgsmål vedr. vuggestue-start.
Bedste hilsner
fra Frederiks mor